Πάμπλο Πικάσσο : Γεωμετρικά σχήματα και αρμονικά χρώματα για να δείξει ότι η αρμονία των ήχων, των χρωμάτων και της τέχνης γενικότερα μπορούν να δώσουν χαρά στον άνθρωπο.
Ρενέ Μαγκρίτ : Το περιστέρι με τις νότες πάνω του προσκαλεί τον κόσμο να έρθει και μέσα από την ανοιχτή θεατρική σκηνή να παρακολουθήσει κάποια συναυλία.
Το περιστέρι συμβολίζει την ειρήνη, οι νότες τη μουσική, τη χαρά, το τραγούδι, στα οποία μας καλεί ο ζωγράφος.
Γιώργος Σταθόπουλος : Η χαρά που προκαλείται από τη μουσική, μια χαρά που μπορεί να συνδυαστεί με τη χαρά της φύσης και των ανθρώπων.
Πάμπλο Πικάσσο | Ρενέ Μαγκρίτ | Γεώργιος Σταθόπουλος |
Ανθολόγιο: Λιανοτράγουδα, σελ. 232
ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
Περιγραφή έργου τέχνης
Για να περιγράψουμε ένα έργο τέχνης (πίνακα ζωγραφικής, άγαλμα κ.λπ.), συνήθως αναφέρουμε τα εξής:
Τίτλος |
Αναφέρουμε τον τίτλο του έργου, μέσα σε εισαγωγικά (π.χ. Το ζωγραφικό έργο «Τρεις μουσικοί»...). |
Καλλιτέχνης |
Αναφέρουμε το όνομα του καλλιτέχνη - αν γνωρίζουμε, μπορούμε να αναφέρουμε ορισμένα επιπλέον στοιχεία γι’ αυτόν (π.χ. Είναι έργο του Ισπανού Πάμπλο Πικάσο, του σπουδαιότερου ίσως ζωγράφου του 20ού αιώνα.). |
Θέμα του έργου |
Αναφέρουμε το κύριο θέμα του πίνακα (π.χ. Στο έργο αυτό απεικονίζονται τρεις ανθρώπινες μορφές που παίζουν κάποια μουσικά όργανα.). |
Γενική εντύπωση |
Μιλάμε για τη γενική εντύπωση που μας προκαλεί (π.χ. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό έργο...). |
Τι παριστάνει ή απεικονίζει το έργο |
Περιγράφουμε αναλυτικά τα πρόσωπα, τον χώρο, τα αντικείμενα, παρουσιάζοντας πρώτα τα κύρια σημεία και στη συνέχεια τις λεπτομέρειες. Εδώ γράφουμε και για τα χρώματα, τα σχήματα, τις γραμμές που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης για ν’ αποδώσει το θέμα του (π.χ. έντονα χρώματα, γεωμετρικά σχήματα, κάθετες γραμμές κ.λπ.). |
Επιμέρους στοιχεία για το έργο |
Αν γνωρίζουμε, μπορούμε να αναφέρουμε επιπλέον πληροφοριακά στοιχεία για το έργο, όπως: το υλικό κατασκευής του (π.χ. λαδομπογιά, μάρμαρο) το μέγεθος (μεγάλος, μικρός - διαστάσεις, αν γνωρίζουμε) η εποχή στην οποία ανήκει (πότε δημιουργήθηκε) το πού βρίσκεται σήμερα και σε τι κατάσταση είναι η τεχνοτροπία του καλλιτέχνη (π.χ. κυβισμός, εξπρεσιονισμός. |
Σκέψεις και συναισθήματα |
Αναφέρουμε τις σκέψεις, τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα που μας προκαλεί το έργο (π.χ. Το έργο αυτό μας συγκινεί κάνοντας μας να προβληματιστούμε σχετικά με τη μοναξιά του σύγχρονου ανθρώπου...). |
Στην περιγραφή ενός έργου τέχνης συνήθως χρησιμοποιούμε:
- Πολλούς επιθετικούς προσδιορισμούς (επίθετα, μετοχές κ.λπ.) με τους οποίους δίνουμε ζωντάνια, σαφήνεια και παραστατικότητα στην περιγραφή μας.
- Ρήματα σε χρόνο ενεστώτα, που προσδίδουν αμεσότητα στην περιγραφή. Ωστόσο, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και παρελθοντικούς χρόνους, στην περίπτωση που περιγράφουμε ένα έργο τέχνης που δεν υπάρχει πια.