Το παραδοσιακό αλώνισμα (κλικ)
Το έθιμο του Κλήδωνα (κλικ)
Πληροφορίες για τη μαστίχα και το μαστιχόδεντρο (κλικ)
Παροιμίες για τους μήνες και τις εποχές (κλικ)
Γραμματική
Η ορθογραφία του Αορίστου
Η προκαταληκτική ορθογραφία του αορίστου είναι η ίδια με του ενεστώτα.
π.χ. στολίζω → στόλισα δανείζω → δάνεισα
στήνω → έστησα αθροίζω → άθροισα
δακρύζω → δάκρυσα κλίνω → έκλινα
Δεν ξεχνώ ότι ο αόριστος:
- των ρημάτων της β' συζυγίας λήγει σε -ησα (με η στην παραλήγουσα).
π.χ. αγαπώ -» αγάπησα, βοηθώ βοήθησα, κινώ -» κίνησα
- της παθητικής φωνής λήγει σε -ηκα (με η στην παραλήγουσα).
π.χ. λύνομαι -> λύθηκα, αγαπιέμαι - αγαπήθηκα
Γραπτός Λόγος
Περιγραφή μιας κοινωνικής δραστηριότητας (έθιμο, κοινωνικός γένος, εκδήλωση)
Τι αναφέρουμε |
Παράδειγμα |
Ποια είναι αυτή η δραστηριότητα έθιμο ή εκδήλωση) |
Οι φωτιές του Αϊ-Γιάννη ήταν ένα έθιμο... |
Πότε και πού γινόταν (ή γίνεται) |
...που γινόταν την παραμονή της γιορτής του Αϊ-Γιάννη του Κλήδονα (24 Ιουνίου) σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας. |
Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο γινόταν (ή γίνεται) |
Πρόκειται για αρχαίο έθιμο που είχε σχέση με το θερινό ηλιοστάσιο' γινόταν για να γιορταστεί η αρχή του καλοκαιριού και η νέα σοδειά. |
Τι ακριβώς γινόταν (ή γίνεται) με χρονική σειρά: αρχή, εξέλιξη, τέλος (τα διάφορα στάδια ή φάσεις εξέλιξης του γεγονότος) |
Την παραμονή της γιορτής του Αϊ-Γιάννη, μόλις νύχτωνε άναβαν τις φωτιές. Όταν μεγάλωναν οι φωτιές, έριχναν μέσα ξεραμένα λουλούδια από τα πρωτομαγιάτικα στεφάνια. Τότε πηδούσαν όλοι τρεις φορές πάνω από τη φωτιά. |
Ποια ήταν (ή είναι) η σημασία
|
Η πράξη αυτή είχε μαγική σημασία. Πίστευαν δηλαδή πως όποιος πηδούσε πάνω από τη φωτιά αντλούσε τη δύναμή της, η οποία του εξασφάλιζε υγεία και ευτυχία. |
Σκέψεις και συναισθήματα |
Ήταν ένα ωραίο έθιμο, πολύ εντυπωσιακό, που θύμιζε αρχαίες τελετές και έδειχνε το δέσιμο των ανθρώπων με τα στοιχεία και τις δυνάμεις της φύσης. |
Η περίληψη
Περίληψη είναι η απόδοση ενός κειμένου με συντομότερο τρόπο. Στην περίληψη πρέπει να αναφέρουμε μόνο τις βασικές πληροφορίες που μας προσφέρει ένα κείμενο, παραλείποντας τα στοιχεία εκείνα που δεν είναι τόσο σημαντικά.
Πώς φτιάχνουμε την περίληψη ενός κειμένου
Για να φτιάξουμε την περίληψη ενός κειμένου, εργαζόμαστε συνήθως κατά παράγραφο ή κατά ενότητα. Δηλαδή:
- Διαβάζουμε προσεκτικά το κείμενο για να κατανοήσουμε το περιεχόμενό του.
- Βρίσκουμε το κύριο θέμα του, προσέχοντας ταυτόχρονα και τον τίτλο του - που συνήθως συνοψίζει το θέμα ενός κειμένου.
- Στη συνέχεια χωρίζουμε το κείμενο σε παραγράφους ή επιμέρους ενότητες και εντοπίζουμε το κύριο θέμα καθεμιάς από αυτές.
- Σημειώνουμε στο περιθώριο της παραγράφου μια σύντομη πρόταση που να περιέχει το κύριο θέμα της, χρησιμοποιώντας δικές μας λέξεις ή φράσεις.
- Κάνουμε την ίδια εργασία σε όλες τις παραγράφους του κειμένου.
- Μετά ενώνουμε τις σύντομες προτάσεις που έχουμε γράψει στο περιθώριο των παραγράφων, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές στη διατύπωση και χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες λέξεις που μας βοηθούν να ενώσουμε αυτές τις προτάσεις μεταξύ τους, και έτσι δημιουργούμε την περίληψη όλου του κειμένου.