Χτίστες - Συνεντεύξεις : Το κείμενο
Συντακτικό
Ευθύς και πλάγιος λόγος
Ευθύς ονομάζεται ο λόγος κατά τον οποίο τα λόγια κάποιου μεταδίδονται αυτούσια με άμεσο τρόπο, δηλαδή όπως ακριβώς τα είπε. π.χ.
- Πού πήγες μετά το σχολείο;
- Πήγα στο σπίτι του Κώστα.
Πλάγιος ονομάζεται ο λόγος κατά τον οποίο τα λόγια κάποιου μεταδίδονται με έμμεσο τρόπο, δηλαδή όχι όπως ακριβώς τα είπε, αλλά κάπως αλλαγμένα, π.χ. Τον ρώτησε πού πήγε μετά το σχολείο κι εκείνος της απάντησε πως πήγε στο σπίτι του Κώστα.
Μετατροπή του ευθύ λόγου σε πλάγιο : Όταν μας ζητείται να μετατρέψουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο, πρέπει να προσέξουμε κάποιες αλλαγές που αφορούν:
α) τα πρόσωπα που μιλούν, τα οποία πρέπει να δηλώνονται είτε με το όνομά τους είτε με κάποια αντωνυμία είτε με μια ιδιότητά τους (π.χ. ο αδελφός, η κυρία, ο δάσκαλος κ.λπ.) π.χ.
Ευθύς λόγος |
Πλάγιος λόγος |
- Πότε θα φύγεις ; - Θα φύγω αύριο. |
Η Μαρία ρώτησε τον αδελφό της πότε θα φύγει κι εκείνος της είπε πως θα φύγει αύριο. |
β) τα ρήματα που χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε, αν δε μας δίνονται, για να εισαγάγουμε τον πλάγιο λόγο. Τα ρήματα που χρησιμοποιούνται συνήθως σε μια τέτοια περίπτωση είναι τα λέω, υποστηρίζω, αναφέρω, ρωτώ, απαντώ, διατάζω, παρακαλώ. ζητώ κ.ά. π.χ.
Ευθύς λόγος |
Πλάγιος λόγος |
- Θα έρθεις μαζί μου; - Δεν ξέρω ακόμη. |
Τον ρώτησε αν θα έρθει μαζί της κι εκείνος απάντησε πως δεν ήξερε ακόμη. |
γ) τα πρόσωπα των ρημάτων (κατά κανόνα αλλάζουν και μπαίνουν στο τρίτο ενικό ή πληθυντικό, ανάλογα, πρόσωπο) και τις αντωνυμίες· π.χ.
Ευθύς λόγος |
Πλάγιος λόγος |
- Εγώ δε θέλω να έρθω. |
Είπε ότι αυτή δε θέλει να έρθει. |
δ) Το είδος των προτάσεων :
Ευθύς λόγος |
Πλάγιος λόγος |
Κύρια / ανεξάρτητη πρόταση με οριστική π.χ. θα γυρίσω γρήγορα. |
Δευτερεύουσα / εξαρτημένη πρόταση που εισάγεται με τα ότι, πως (ειδική) π.χ. Είπε ότι θα γυρίσει γρήγορα. |
Κύρια / ανεξάρτητη πρόταση με υποτακτική π.χ. Ας καθίσουμε. |
Δευτερεύουσα / εξαρτημένη πρόταση που εισάγεται με το να (βουλητική) π.χ. Μου ζήτησε να καθίσουμε. |
Κύρια / ανεξάρτητη πρόταση με προστακτική π.χ. Κλείσε το φως. |
Δευτερεύουσα / εξαρτημένη πρόταση που εισάγεται με το να (βουλητική) π.χ. Μου ζήτησε να κλείσω το φως. |
Κύρια / ανεξάρτητη ερωτηματική πρόταση με οριστική ή υποτακτική π.χ. Ποιος ήρθε: |
Δευτερεύουσα / εξαρτημένη ερωτηματική πρόταση (πλάγια ερωτηματική) με οριστική ή υποτακτική αντίστοιχα π.χ. Με ρώτησε ποιος ήρθε. |
Δευτερεύουσα / εξαρτημένη πρόταση π.χ. Δε θέλει να έρθει. |
Δευτερεύουσα / εξαρτημένη πρόταση ίδιου είδους π.χ. Λέει πως δε θέλει να έρθει. |
Ορισμένες επιπλέον αλλαγές
Κατά τη μετατροπή του ευθύ λόγου σε πλάγιο, μπορεί επίσης να υπάρξουν αλλαγές και στους χρόνους των ρημάτων ή σε τοπικά ή χρονικά επιρρήματα, ανάλογα με το νόημα π.χ.
Ευθύς λόγος |
Πλάγιος λόγος |
- «Πού πήγες;» με ρώτησε. |
Με ρώτησε πού πήγα, ή Με ρώτησε πού είχα πάει |
- «Φύγε από δω τώρα». |
Του ζήτησε να φύγει από κει εκείνη τη στιγμή. |
Γραπτός Λόγος
Η συνέντευξη
Τι είναι η συνέντευξη ; Συνέντευξη (συν + έντευξη [από το αρχαίο ρ. εντυγχάνω = συναντώ τυχαία]) είναι η συνομιλία κατά την οποία ένα πρόσωπο απαντά στις ερωτήσεις ενός άλλου, που έχει τον ρόλο του δημοσιογράφου, και κατ’ επέκταση είναι το κείμενο της συνομιλίας αυτής.
Σκοπός της συνέντευξης, λοιπόν, είναι να πάρουμε πληροφορίες για ένα θέμα (γεγονός, τόπο, πρόσωπο κ.λπ.) μέσω των ερωτήσεων που απευθύνουμε ως δημοσιογράφοι σ’ ένα συγκεκριμένο, ειδικό επί του θέματος, πρόσωπο.
Πώς οργανώνουμε μια συνέντευξη ; Για να οργανώσουμε μια συνέντευξη:
- Προετοιμάζουμε τις ερωτήσεις που θα κάνουμε στο πρόσωπο στο οποίο θ’ απευθυνθούμε. Αν, για παράδειγμα, ενδιαφερόμαστε να μάθουμε για τη ζωή ο' έναν τόπο, μπορούμε να ρωτήσουμε πόσο καιρό ζει το πρόσωπο αυτό στον συγκεκριμένο τόπο, αν έχει γεννηθεί εκεί, τι επάγγελμα κάνει, ποιες είναι οι συνήθειες των ανθρώπων του τόπου, πώς περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους, π του αρέσει και τι δεν του αρέσει εκεί, ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι και πώς μπορούν να επιλυθούν κ.λπ.
- Καταγράφουμε προσεκτικά την απάντηση σε κάθε ερώτηση, είτε κρατώντας σημειώσεις είτε ηχογραφώντας τη συνομιλία μ’ ένα κασετόφωνο.
- Συνθέτουμε το κείμενο της συνέντευξης υπό τη μορφή διαλόγου (ερώτηση - απάντηση), προσέχοντας στις απαντήσεις να γράψουμε τα λεγόμενο του προσώπου όσο πιο πιστά γίνεται, χωρίς όμως τα λάθη που συχνά γίνονται στον προφορικό λόγο.