Για να κατασκευάσουμε οτιδήποτε από μια μικρή χαρτοκατασκευή ως ένα μεγάλο έργο, χρειάζεται να ακολουθήσουμε πιστά τις οδηγίες που μας δίνονται.
Οι οδηγίες μπορούν να γραφτούν και σε ενεργητική και σε παθητική φωνή.
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
Υποκείμενο - Αντικείμενο – Κατηγορούμενο / Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα
Για τα θέματα αυτά, βλ. τη «Γραμματική του μαθήματος» στα μαθήματα Εγώ σε συναυλία και Μουσικά όργανα (Ενότητα 7).
Αναφορικές προτάσεις
Αναφορικές ονομάζονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που προσδιορίζουν κάποιον όρο (λέξη) μιας άλλης πρότασης (ο οποίος μπορεί να υπάρχει στην πρόταση αυτή, μπορεί όμως να παραλείπεται και να εννοείται).
Τα είδη των αναφορικών προτάσεων
Οι αναφορικές προτάσεις, ανάλογα με τη λειτουργία τους στον λόγο, χωρίζονται σε ονοματικές και επιρρηματικές :
α) Οι Ονοματικές αναφορικές: · εισάγονται με τις αναφορικές αντωνυμίες που, ο οποίος (-α, -ο), όποιος (-α, -ο), όσος (-η, -ο), ό,τι. · χρησιμοποιούνται όπως ένα όνομα, ως υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο ή προσδιορισμός. |
- Όποιος βιάζεται σκοντάφτει, (υποκείμενο του ρ. σκοντάφτει) - - Πάρε όσα θέλεις, (αντικείμενο του ρ. Πάρε) - Η ευκαιρία αυτή είναι ό.τι πρέπει, (κατηγορούμενο) - Πέταξε τα λουλούδια που είχαν μαραθεί. (προσδιορισμός στη λ. τα λουλούδια) |
β) Οι επιρρηματικές αναφορικές: · Εισάγονται με τα αναφορικά επιρρήματα όπου / οπουδήποτε, όπως / οπωσδήποτε, όποτε / οποτεδήποτε, όσο / οσοδήποτε. · Χρησιμοποιούνται όπως οι επιρρηματικοί προσδιορισμοί, οπότε μπορεί να δηλώνουν τόπο, χρόνο, τρόπο, ποσό, όρο ή συμφωνία, εναντίωση ή υπαναχώρηση, παρομοίωση-σύγκριση. |
- Πήγαινε όπου θέλεις, (τόπος) - Μπορείς να έρθεις όποτε θέλεις, (χρόνος) Να το κάνεις όπως σου είπα, (τρόπος) - Φάε όσο θέλεις, (ποσό) - Θα δεχτώ μόνο όπως σου είπα, (όρος π συμφωνία) - Όσο κι αν προσπάθησα, δεν τα κατάφερα. (εναντίωση) - Να με εμπιστεύεσαι, όπως εμπιστεύεσαι τη μάνα σου. (παρομοίωση - σύγκριση) |
ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
Οδηγίες για την κατασκευή χειροτεχνημάτων
Σχετικά με το πώς δίνουμε οδηγίες για το πώς φτιάχνεται ένα χειροτέχνημα βλ. τα ανάλογα θέματα στο μάθημα Η γειτονιά της πόλης (Ενότητα 2) και στο μάθημα Μουσικά όργανα (Ενότητα 7).