Η τηλεόραση έχει την καλή και την κακή της πλευρά. Μπορεί να μας ωφελεί αλλά και να μας βλάπτει. Αυτό εξαρτάται από το πότε και το πώς τη χρησιμοποιούμε δηλαδή από το αν χρησιμοποιούμε το μυαλό μας την ώρα που χρησιμοποιούμε την τηλεόραση ή όχι.
Με βάση τα κείμενα του βιβλίου μπορεί να υπάρξουν θετικές και αρνητικές επιπτώσεις :
Θετικές επιπτώσεις
- Μετάδοση μεγάλων γεγονότων (όπως για παράδειγμα, οι Ολυμπιακοί αγώνες) και ταυτόχρονα διεθνής προβολή της χώρας.
- Ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση των ανθρώπων για καλό σκοπό (π.χ. τηλεμαραθώνιος αγάπης)
- Συντροφιά και ψυχαγωγία σε μοναχικούς ανθρώπους.
Αρνητικές επιπτώσεις
- Οι κακές συνήθειες που συνδυάζονται με την πολύωρη τηλεθέαση (κάπνισμα, κατανάλωση αλκοολούχων ποτών και ανθυγιεινών τροφών, ακινησία κτλ.).
- Απώλεια ελεύθερου χρόνου.
- «Πλύση εγκεφάλου» μέσω των χιλιάδων διαφημίσεων που προβάλλονται (40.000 σε ένα χρόνο!).
Αν αντί για τη λέξη τηλεόραση βάλουμε τις λέξεις Ηλεκτρονικός Υπολογιστής, θα δούμε ότι ταιριάζουν σχεδόν απόλυτα.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Αρκτικόλεξα και συντομογραφίες
Αρκτικόλεξα (ή ακρωνύμια) είναι οι συντομευμένες γραφές ορισμένων φράσεων που σχηματίζονται από τα αρχικά γράμματα των φράσεων αυτών, οι οποίες συνήθως δηλώνουν ονομασίες συλλόγων, οργανισμών, πολιτικών κομμάτων κ.λπ.
Τα αρκτικόλεξα γράφονται με κεφαλαία γράμματα και χωρίς τελεία ανάμεσα τους εκτός αν μια λέξη αποδίδεται με δύο γράμματα στο αρκτικόλεξο - αρκετοί, ωστόσο, τα γράφουν με τελείες ανάμεσα στα κεφαλαία, χωρίς να θεωρείται λάθος.
Συνηθισμένα αρκτικόλεξα
ΑΕ (Ανώνυμη Εταιρεία) |
ΗΠΑ (Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής) |
ΑΕΙ (Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα) |
Η/Υ (Ηλεκτρονικός Υπολογιστής) |
ΑΦΜ (Αριθμός Φορολογικού Μητρώου) |
ΙΚΑ (Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων |
ΓΣΕΕ (Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδος) |
ΚΘΒΕ (Κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος) |
ΔΕΗ (Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού) |
ΚΤΕΛ (Κοινό Ταμείο Εισπράξεων Λεωφορείων) |
ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. (Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο) |
ΜΜΕ (Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης) |
ΔΟΕ (Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή) |
ΟΓΑ (Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων) |
ΕΑ / ΕΛ.ΑΣ. (Ελληνική Αστυνομία) |
ΟΑΕΔ (Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού) |
ΕΕ (Ευρωπαϊκή Ένωση) |
ΟΕΔΒ (Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων) |
ΕΛ.ΤΑ. (Ελληνικά Ταχυδρομεία) |
ΟΗΕ (Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών) |
ΕΡΤ (Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση) |
ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας) |
ΕΜΥ (Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία) |
ΟΤΕ (Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας) |
ΕΟΤ (Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού) |
ΠΡΟ-ΠΟ (Προγνωστικά Ποδοσφαίρου) |
ΕΤ (Ελληνική Τηλεόραση) |
ΤΕΙ (Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα) |
Ε.ΥΔ.Α.Π. (Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας) |
ΦΠΑ (Φόρος Προστιθέμενης Αξίας) |
Συνηθισμένες συντομογραφίες
Αγ. (Άγιος) |
κ.ο.κ. (και ούτω καθεξής |
περ. (περίπου) |
αι. (αιώνας) |
π.μ. (προ μεσημβρίας/ πριν από το μεδημέρι). |
|
αρ. αριθμός) |
Κος, Κα (Κύριος, Κυρία) |
|
βλ. (Βλέπε) |
κτλ. (και τα λοιπά) |
π.χ. (παραδείγματος χάρη) |
γραμ. (γραμμάρια) |
κυβ. (κυβικά) |
|
Δδα ή Δίδα (δεσποινίδα) |
λ.χ. (λόγου χάρη) |
π.Χ. (προ Χριστού) |
μ. (μέτρα) |
σ. ή σελ. (σελίδα) |
|
δηλ. (δηλαδή) |
μίλ. (μίλια) |
σημ. (σημείωση) |
δ/νση (διεύθυνση) |
μ.μ. (μετά μεσημβρίαν / μετά το μεσημέρι |
στρ. (στρέμματα) |
εκ. εκατοστά) |
τ. ή τόμ. (τόμος) |
|
Ι.Χ. ιδιωτικής χρήσεως) |
μ.Χ. (μετά Χριστόν) |
τηλ. (τηλέφωνο) |
κ. (κύριος, κυρία) |
ό.π. (όπως προηγουμένως) |
τ.μ. (τετραγωνικά μέτρα) |
κ.α. (και άλλα) |
χγρ. (χιλιόγραμμα) |
|
κεφ. (κεφάλαιο) |
πβ. ή πρβ. ή πρβλ. (παράβαλε) |
χιλ. (χιλιάδες) |
κ.κ. (κύριοι ή κυρίες) |
χμ. ή χλμ. (χιλιόμετρα) |
|
κ.λπ. (και λοιπά) |
||
Για τους ανέμους |
Για μερικές πόλεις |
Απρ. (Απρίλιος) |
Α (ανατολικός) |
Θεσ/νίκη, Θ/νίκη (Θεσσαλονίκη) |
Ιούν. (Ιούνιος) |
Β (βόρειος) |
Ιούλ. (Ιούλιος) |
|
Δ (δυτικός) |
Κων/πολη (Κωνσταντι νούπολη) |
Αύγ. (Αύγουστος) |
Ν (νότιος) |
Σεπτ. (Σεπτέμβριος) |
|
ΒΑ (βορειοανατολικός) |
Για τους μήνες |
Οκτ. (Οκτώβριος) |
ΒΔ (βορειοδυτικός) |
Ιαν. (Ιανουάριος) |
Νοέμβρ. (Νοέμβριος) |
ΝΑ (νοτιοανατολικός) |
Φεβρ. (Φεβρουάριος) |
Δεκ. (Δεκέμβριος) |
ΝΔ (νοτιοδυτικός) |
Μάρτ. (Μάρτιος) |
ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
Επιχειρηματολογικά κείμενα
Επιχειρηματολογικά λέγονται τα κείμενα στα οποία παρουσιάζουμε την άποψή μας, τη γνώμη μας (θετική ή αρνητική) για κάποιο συγκεκριμένο ζήτημα, με σκοπό να πείσουμε τον αναγνώστη για την ορθότητα της άποψής μας με λογικά επιχειρήματα.
Ένα κείμενο στο οποίο διατυπώνουμε την άποψή μας για ένα θέμα και την υποστηρίζουμε με επιχειρήματα συνήθως οργανώνεται ως εξής:
Τι αναφέρουμε |
Παράδειγμα |
Εκφράζουμε αρχικά την άποψή μας για ένα θέμα. |
Πιστεύω πως η πολύωρη ενασχόληση των παιδιών με το διαδίκτυο είναι βλαβερή. |
Αναπτύσσουμε στη συνέχεια ένα - ένα τα επιχειρήματα μας, που βεβαιώνουν την ορθότητα της άποψής μας. Για να ενισχύσουμε την επιχειρηματολογία μας μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε: α) κατάλληλα παραδείγματα. β) απόψεις άλλων προσώπων με κύρος ή επιστημονικές έρευνες. |
...γιατί τα απομακρύνει από άλλες πιο δημιουργικές ενασχολήσεις. ...γιατί μπορεί άθελά τους να έρθουν σε επαφή με ανθρώπους που θέλουν να τα εκμεταλλευτούν |
Αρκετές είναι οι περιπτώσεις παιδιών που παγιδεύονται από επιτήδειους. |
|
Σύμφωνα με τους παιδοψυχολόγους... Επιστημονικές έρευνες έδειξαν πως... |
|
Παραθέτουμε την αντίθετη άποψη με τα επιχειρήματά της και την αντικρούουμε. |
Πολλοί βέβαια θεωρούν πως το διαδίκτυο είναι πολύτιμο, γιατί προσφέρει πολλές γνώσεις στο παιδιά. Ωστόσο, πρέπει να εξετάσουμε το είδος των γνώσεων και πόσο ωφέλιμες είναι. |
Καταλήγουμε σ’ ένα αιτιολογημένο και λογικό συμπέρασμα. |
Έτσι, η ενασχόληση με το διαδίκτυο πρέπει να είναι μετρημένη και να ελέγχεται από τους γονείς. |
Σε ένα επιχειρηματολογικό κείμενο χρησιμοποιούμε συνήθως:
- Φράσεις με τις οποίες παρουσιάζουμε τη γνώμη μας για κάποιο θέμα.
- Π.χ. Η άποψή μου / Η γνώμη μου είναι...
- Πιστεύω / Νομίζω / Θεωρώ πως...
- Έχω τη γνώμη... / Κατά τη γνώμη μου...
- Αιτιολογικές προτάσεις, με τις οποίες στηρίζουμε τις απόψεις μας (εξηγούμε γιατί υποστηρίζουμε ή απορρίπτουμε κάτι).
- Π.χ. Το παιχνίδι είναι απαραίτητο για τα παιδιά, γιατί τα ξεκουράζει, τα ψυχαγωγεί και τα βοηθά να δημιουργούν φιλίες.
- Φράσεις με τις οποίες εκφράζουμε τα συναισθήματά μας ή με τις οποίες προσπαθούμε να προκαλέσουμε κάποια ανάλογα με τα δικά μας συναισθήματα στον αναγνώστη, ώστε να τον πείσουμε.
- Φοβάμαι πως η κατάσταση θα χειροτερέψει αν δεν πάρουμε κάποια μέτρα.
- Είναι φυσικό να αγανακτεί κανείς βλέποντας αυτή την κατάσταση.
- Ρήματα σε οριστική ενεστώτα, για να δηλώσουμε πως κάτι έχει γενική (καθολική) και διαρκή ισχύ.
- Π.χ. Το διαδίκτυο μας ψυχαγωγεί, μας ενημερώνει και μας μορφώνει.